De 53J8 is een concept van Radio 538 waarbij het de bedoeling is om Mr. X te pakken te krijgen.
Wanneer je Mr.X vangt ontvang je €50.000 en de enige manier om erachter te komen waar hij zich bevind is door te luisteren naar 538. Omdat Mr. X zich constant verplaatst door heel Nederland word je gedwongen om naar 538 te luisteren als je kans wil maken op €50.000. Ook werden er hints via de twitter van Mr. X gegeven en er waren reclamespotjes op tv met verborgen boodschappen over waar Mr. X zich de volgende dag zal bevinden.
Deze commercial is daar een voorbeeld van.
Het succes achter dit concept heeft te maken met 2 factoren.
Ten eerste is het een vernieuwend spel waaraan iedereen kan meedoen, bijvoorbeeld als jij naar 538 luistert en er word een hint vrijgegeven dat Mr. X in dezelfde stad is als jij, waarom zou je dan niet een gokje wagen op die prijs van €50.000.
Wat ook een grote rol speelde, voornamelijk bij het eerste jaar, was naamsbekendheid creëren voor het spel.
Er werd meer dan €2.000.000 geïnvesteerd in naamsbekendheid. Zo werden er op de billboards van Utrecht centraal elke dag nieuwe posters opgehangen die steeds iets beter Mr. X zijn gezicht lieten zien.
Dit heeft ook zijn vruchten afgeworpen want iedereen heeft vandaag de dag wel van "het Mr. X spel"
gehoord of er zelfs aan meegedaan. Dit had als gevolg dat reclame voor de jaren daarop kon worden verminderd.
De belangrijke factoren hierbij zijn :
Technologie
Voor dit concept werd elk mogelijk medium gebruikt om mensen bij deze aktie te betrekken.
zo werden krantenartikels,websites,billboards,radio en tv gebruikt.
Dit was dan ook een groots crossmedia event.
Cultuur en Sociologie
Het brengt mensen naar elkaar toe omdat iedereen hetzelfde doel wil bereiken,
het vangen van Mr. X
bron:
Lezing van Taco vinkeles, bedenker van de 53j8
Luisteren naar radio 538
Gemaakt door: Michael Hakvoort
Geen opmerkingen:
Een reactie posten