woensdag 8 december 2010

Mislukt concept: Talpa tv zender

Het in 2005 opgerichte televisiestation van John De Mol leek veel belovend in het begin met een marktaandeel van 7% in het eerste jaar. Zo begon Talpa in het begin met de succesprogramma's De Wedstrijden, Gooische vrouwen, Voetbal vrouwen, Barend en van Dorp en later De gouden kooi. Dus de vraag blijft, waar ging het nou mis?

Ondanks dat het allemaal goed leek te gaan zat Talpa in de zomer van 2006 op maar 2 % marktaandeel.
Tegen die tijd was het al officieel, Talpa was een flop. Ondanks dat de tv zender zijn succesjes heeft gehad, had het geen constante, loyale kijkers zoals RTL heeft met bijvoorbeeld Goede tijden Slechte tijden en Nederland 2 met Lingo.

Ook kampte Talpa met grote  imago problemen. Zo waren er veel en lange reclameblokken op Talpa, wat veel mensen irriteerde. Ook had Talpa het imago dat het zijn kijkers kon omkopen, dit kwam doordat ze zich nonchalant inkochten en bakken met geld investeerde in programma's, geen kost werd bespaard.
Als laatste had Talpa, door zijn vele uitzendingen van live voetbal het imago dat zij zich richten tot de voetbalfans en niet tot de familie.

Uiteindelijk heeft John de mol de zender, met verlies, verkocht aan RTL en staat nu bekent als RTL 8.
Vandaag de dag maakt John de mol alleen nog tv programma's zelf en houd zich niet meer bezig met zenderbeheer.

De les hieruit is dat succes niet te koop is!

De belangrijke trendfactoren hierbij zijn:

Demografie
Talpa heeft zich afgezonderd van de familiekijkers en zich voornamelijk gericht op de doelgroep mannen tussen de leeftijdscatergorie 30 tm 50

Technologie
Het aanbod in tv kanalen was toen de tijd al zeer groot en er was weinig behoefte voor mensen om er nog een zender bij te krijgen.

Cultuur en Sociologie
Mensen waren van mening dat Talpa een slecht imago had omdat ze overal maar geld tegenaan gooide en ook veel geld verspilde, iets dat niet word gewardeerd door de gewone 'jantje modaal'.







 

Gemaakt door: Michael Hakvoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten